Gårdagens läxa var således: Vänta en vecka eller två efter en storfilms premiär innan du går och ser den.
| Nötte, ägg, smoothieingredienser, keso och proteinpulver. Helt enkelt det som går åt hos herrskapet Rökaas. |
Det brukade vara sant, att endast gula taxibilar fick plocka upp folk på gatan på Manhattan. Idag finns det fler aktörer på marknaden som omfattas av olika lagar om var de får plocka upp personer och till vilket pris. Lagar som ingen i stort sätt vet om då de aldrig följs.
Den gröna taxibilen är ett försök att försöka möta utbud och efterfråga och skapa balans mellan taxiägarna och behoven hos tiotusentals New York-bor som bor och arbetar utanför Manhattan och ge dem tillgång till bilar som går på taxameter då de generellt sätt är billigare.
De gula taxibilarna räcker inte till, efterfråga på taxibilar är större än tillgången och som taxichaufför gör du bäst affär i att finnas på platserna där flest folk cirkulerar. Det är därför svårt att få en taxi i förorterna och längre norr ut på Manhattan. Reglerna för de gröna bilarna är att de inte får plocka upp folk på gatan i de gula bilarnas kvarter, vilket innebär på Manhattan nedanför 110:nde gatan på västsidan, 96:e gatan på östsida eller på flygplatserna.
Det du bör veta som turist är att när du väl satt dig i bilen och sagt till chauffören var du ska får han enligt lag inte neka dig att köra dig dit. Det förväntas dock bli problem då lagen om var de gröna bilarna får ta upp personer kommer leda till att det inte är lukrativt för dem att ta dig från exempelvis Queens till södra Manhattan då han inte får ta med sig en passagerare tillbaka. Samma sak gäller för flygplatserna. Hur har de tänkt här?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar